ikona objektyOBJEKTY

služby, kultura, zdravotnictví ...

ikona dopravaDOPRAVA

individuální a hromadná

ikona zelenZELEŇ

zahrady, parky,
stezky

ikona mapaMAPA

systém zobrazení objektů na mapě

CZ / EN

Velká strahovská zahrada

Zeleň
Kontakty

Praha 1

Přístupnost objektů
Obtížný povrch ANO Obtížný sklon ANO Bezbariérový vstup hlavním vchodem ANO Bezbariérový vstup bočním vchodem NE Schody ANO Točité schodiště NE Výtah běžný NE Plošina nebo výtah jen pro osoby s omezenou schopností pohybu NE Ližiny nebo rampa NE Úzké dveře nebo průjezdy NE Přístupná toaleta NE Částečně přístupná toaleta NE Nepřístupná toaleta NE

Popis:

Velká strahovská zahrada se rozkládá na svažitých i rovinatých plochách při klášterním komplexu na Strahově. Nejníže položené partie rozsáhlého areálu jsou u vstupu z Vlašské ulice, naopak nejvýše položená místa přiléhají k Hladové zdi.

Přístupové cesty

Rozlehlá Strahovská zahrada má několik vstupů, všechny jsou však obtížně přístupné. Jedním z nich je široká brána v Hladové zdi při Strahovské ulici, z níž odbočuje k vstupu cesta s hrubou dlažbou a výrazným sklonem (až 18 %). Zahradou dále do horního sadu pokračuje nerovná písčito-štěrková pěšina. Přístup od rozhledny na Petříně je po víceramenném schodišti. Druhá cesta z tohoto směru se přímo napojuje na síť přírodních stezek.

Méně obtížný přístup má níže položený sad ve východní části areálu se vstupem z ulice Úvoz, která se směrem od Pohořelce svažuje (sklon až 8 %). Chodník má povrch z mozaikové dlažby, před vstupem do zahrady však chybí sjezd (obrubník výška 3 - 6 cm), přilehlá vozovka je dlážděná hrubou historickou dlažbou. Široký průchod v obvodové zdi je otevřený, bez brány. Do areálu dále pokračuje asfaltová cesta.

Z protilehlé strany vede do spodního sadu také široký otevřený vstup z ulice Vlašská. Ta směrem k Velké strahovské zahradě táhle stoupá (sklon 8 – 15 %).

Do areálu lze rovněž projít po vrstevnici kopce širokým průchodem ze sousední Seminářské zahrady. Areály dělí dlouhé schodiště navazující na Vlašskou ulici, průchod z jedné zahrady do druhé vede bez převýšení přes rovnou schodišťovou podestu. Od vstupu pokračuje Velkou strahovskou zahradou po vrstevnici vyhlídková trasa Raoula Wallenberga.

Přístup do níže položeného sadu je také možný ze Strahovského nádvoří, které má však povrch z velmi nerovné historické dlažby. Po levé straně chrámu Nanebevzetí panny Marie vede dvoukřídlá kovová brána (šířka 2x 100 cm) na asfaltovou cestu, která se směrem do zahrady výrazně svažuje (sklon až 20 %), komplikací jsou i hrubé nerovnosti povrchu.

Areál

Areál má několik koncepčně odlišných celků. K hornímu sadu s nezpevněnými cestami přiléhá z jihovýchodu oblast s lesním charakterem, čemuž odpovídá i povaha úzkých přírodních pěšin s prudkými sklony a hrubými nerovnostmi. Nezpevněná stezka vede i k vyhlídkovému místu se sochou Panny Marie z exilu, která stojí pod Strahovským klášterem. Na malém vydlážděném prostranství je umístěná kamenná lavička.

Spodní část Velké strahovské zahrady ohraničuje asfaltová cesta, která nejprve od vstupu z ulice Úvoz krátce stoupá (sklon 11 %), dále pokračuje bez významnějšího sklonu po vrstevnici až ke křížení s vyhlídkovou trasou Raoula Wallenberga. Ta pokračuje dále do Seminářské zahrady, přičemž z ní přibližně v polovině odbočuje dlouhé dřevěné schodiště k malému hřišti, zasazeném v sadu na trávě.

Obvodová asfaltová cesta se za křížením dále stáčí a prudce klesá (podélný sklon až 20 %, příčný skon až 5 %) ke vstupu z Vlašské ulice. Zde se v pravém úhlu láme a začíná naopak stoupat (sklon až 14 %) severním směrem. Na posledním úseku okruhu, který vede podél zdi při Úvozu, je stoupání nejostřejší (sklon až 24 %).

Pítko (výška 103 cm) je umístěné na vydlážděné ploše se skupinou laviček u vstupu z Vlašské ulice.

Hygienické zázemí

Veřejné hygienické zázemí není součástí zahrady. Využít lze WC s částečně přístupnou kabinou na Strahovském nádvoří.

Toaleta je umístěna vpravo od hlavního vstupu do Strahovské knihovny. Vstup do objektu je jednokřídlými dveřmi (šířka 90 cm), otevírají se směrem ven a vedou do společné předsíně, kterou zužuje pult (průjezd šířka 80 cm). Částečně přístupná toaleta (dveře šířka 90 cm; kabina šířka 160 cm, hloubka 157 cm) má přístup k míse WC z pohledu od vstupních dveří zprava (šířka 93 cm). WC mísa je vybavena jedním sklopným a jedním pevným madlem. Dveře nejsou vyznačeny symbolem přístupnosti.

Parkování

Vyhrazené parkovací stání není v blízkém okolí k dispozici. Vjezd do areálu kláštera je pouze na zvláštní povolení vlastníka.

Galerie:
Velká strahovská zahrada   Velká strahovská zahrada   Velká strahovská zahrada   Velká strahovská zahrada   Velká strahovská zahrada   Velká strahovská zahrada